Besøk av tyske lærlinger

I en spennende og berikende utvekslingsopplevelse har Skedsmo videregående skole nok en gang åpnet dørene for lærlinger fra Tyskland.

Fra 3. mars til 23. mars 2024 vil skolen være vertskap for lærlinger fra Lüneburg som deltar i et bilateralt utvekslingsprogram mellom Tyskland og Norge.

Dette utvekslingsprogrammet, som nå avholdes for 14. gang, har som hovedmål å fremme yrkesfaglig utveksling av elever, lærlinger og unge arbeidere mellom de to landene. Gjennom programmet får ungdommene muligheten til å oppleve yrkesfaglig opplæring i en annen kultur og et annet arbeidsmiljø, samtidig som de utvikler en dypere forståelse for arbeidslivet både i Norge og Tyskland.

Skedsmo videregående skole har hatt gleden av å ønske velkommen til lærlinger fra Tyskland i flere år, og tilbakemeldingene fra både bedrifter og lærlinger har vært svært positive. Gjennom programmet får lærlingene muligheten til å delta i yrkesfaglig praksis i ulike bedrifter, noe som gir dem verdifull innsikt i det norske arbeidslivet.

I denne omgangen har Skedsmo videregående skole utvekslet 11 elever fra Tyskland. Elevene vil tilbringe tre uker på skolen, der de vil delta i varierte aktiviteter og lære om norske arbeidsmetoder. Etter skoleoppholdet vil de bli utplassert i ulike bedrifter, der de vil få muligheten til å anvende kunnskapen de har tilegnet seg i praksis.

For å sikre en god oppfølging av lærlingene under oppholdet, følges de tett av to lærere fra Tyskland, samt lærere fra Skedsmo videregående skole. Disse lærerne er ansvarlige for å veilede og støtte lærlingene både på skolen og under praksisperioden i bedriftene.

Under oppholdet bor lærlingene på Haraldsheim ved Sinsenkrysset, og de er avhengige av offentlig transport eller transport fra skolen for å komme seg til og fra arbeidsplassen.

Denne utvekslingen mellom Skedsmo videregående skole og Lüneburg er en flott mulighet for både norske og tyske ungdommer til å lære av hverandre, utvikle nye ferdigheter og styrke båndene mellom de to landene. Med et sterkt fokus på gjensidighet, partnerskap og økt kunnskap om hverandres kulturer og arbeidsliv, bidrar denne utvekslingen til å berike og styrke både individuelle karriereveier og internasjonale relasjoner.

Du kan lese mer om tømrerlærling Malena i Byggmesteren

Theo (Norge) og Alexander (Tysklande) holder rundt hverandre på arbeidsplassen.  - Klikk for stort bildeTheo er elv på Skedsmo videregående skole, og Alexander, en tysk lærling, møtes igjen på arbeidsplassen i Norge etter å ha deltatt i et utvekslingsprogram i Tyskland. De to vennene har tidligere delt en spennende opplevelse med å utforske det tyske arbeidslivet sammen. Nå, som de er gjenforent på en norsk bedrift, deler de på nytt gleden av å lære og utføre oppgaver side om side. Deres felles erfaringer fra Tyskland har skapt et sterkt bånd mellom dem, og de ser frem til å fortsette å støtte og inspirere hverandre mens de fortsetter sin yrkesfaglige opplæring i Norge. Percia Maksimovic 11 tyske lærlinger - Klikk for stort bildeLærlinger fra Lüneburg beriker Skedsmo videregående skole Perica Maksimovic