Sommerskole for 9. og 10. klassinger

Fra 24. - 28. juni arrangerer vi sommerskole på søm og trearbeid.

Vil du sy eller snekre den første ferieuken?

Vi inviterer deg som skal begynne i 9. eller 10. klasse til høsten på sommerskole i søm eller trearbeid i uke 26 (24.-28. juni 2024). Kursene er på Skedsmo videregående skole hvor vi har flotte verksteder både for søm og for trearbeid. I løpet av uka skal gruppa i søm sy seg ett eller flere plagg/produkter med symaskin og bli kjent med noen teknikker og få litt sømerfaring. Gruppa i trearbeid skal få lage et eller flere produkter i tre og metall og få prøve ulike teknikker og verktøy. Dere skal få kjenne på skapergleden ved å lage noe med egne hender!

Praktisk informasjon

Sommerskolen er 24. – 28. juni fra kl 9-14 alle dagene. Du søker deg enten til søm eller til sløyd og jobber i denne gruppa hele uka. Vi har tre pauser i løpet av dagen hvor en av pausene er lunsj. I lunsj-pausen samles elever fra begge kursen og lærere til litt enkel matservering.
Hva må du ha med deg?
Du som skal delta på trearbeid kan ha på deg vanlig tøy som du kan bli støvete i. Materialer og verktøy har vi i verkstedet.
Du som skal delta på søm trenger ikke å ha med deg noe utstyr og materialer. Vi har det vi trenger i verkstedet.
Sommerskolen er GRATIS!
Påmelding til sommerskole

Skaperglede

Vi gleder oss til en kreativ og skapende uke! I det bærekraftige perspektivet trenger samfunnet vårt flere unge som kan ta fornuftige valg av materialer, teknikker og design, samtidig som de kan ta vare på - og reparere ulike produkter. Vi trenger kortreiste produkter og varer. Kanskje kan vi i løpet av en sommerferieuke få flere unge til å kjenne på gleden av å skape noe med egne hender! Og kanskje kan vi friste flere unge til å velge en utdanningsvei innenfor håndverk, design og produktutvikling.

Målet med sommerskolen

Gjennom midler fra Sparebankstiftelsens og Håndverks-løftet ønsker vi å gi elever i ungdoms-skolen en sommer-ferieuke hvor de kan få erfaring og kjennskap til ulike materialer og teknikker i to av fagområdene innenfor utdanningsprogrammet – Håndverk, design og produktutvikling.